Voor mijn opleiding HBO Pedagogiek dien ik om af te kunnen studeren eerst nog een stage te doorlopen. Deze stage heb ik gevonden bij een welzijnsorganisatie die een traject aanbieden aan kinderen waarbij zij hen ondersteunen bij de taalontwikkeling. Hoe mooi dat dit aansluit bij mijn interesses betreft voorlezen en schrijven van verhalen voor kinderen? 

 

In overleg met de stage organisatie heb ik dus bekeken welke mogelijkheden zij zouden kunnen bieden om wat extra uren vrij te kunnen maken zodat ik stage uren zou kunnen maken. Nu durf ik met volle zekerheid van mezelf te zeggen dat ik een vrij creatieve geest heb, anders schrijf je natuurlijk geen kinderboek. 

Dus ik besloot zelf om met een idee aan de slag te gaan. Bij taalontwikkeling is het niet alleen belangrijk dat je een boek kiest voor een kind dat aansluit bij de belevingswereld, maar ook is het belangrijk dat je boeken weet te kiezen die helpend zijn in de ontwikkeling van taal. 

 

Er zijn verschillende tips die extra ondersteuning kunnen bieden om de taalontwikkeling te kunnen stimuleren.  Het traject van het voorlezen duurt bij de organisatie 10 weken, dus voor mij een mooie periode om een reeks van 10 interessante boekentips uit te schrijven. 

Steeds maar weer hetzelfde boek voorlezen is voor veel ouders en opvoeders wellicht wel iets wat herkenbaar is. De opmerking: ‘Nog een keer!’. Ja, ik herken deze ook zeker vanuit mijn werk in de kinderopvang. Niet alleen met boeken voorlezen, maar ook met liedjes die je zingt met de kinderen. Voor jou als ouder of opvoeder wellicht niet altijd heel erg fijn om te doen, want soms betekent het wel drie of meer keer hetzelfde boekje of hetzelfde liedje achter elkaar voorlezen of zingen, maar voor het kind?  Voor het kind is juist dit een belangrijk iets om te doen.  

De kracht van herhaling

In mijn kinderboek Keuteltje gebruik ik een kracht waardoor kinderen sneller woorden kunnen gaan herkennen en deze dus sneller zullen opslaan in hun systeem. Dit komt door ‘de kracht van herhaling’. Een terugkerend ritueel wat je steeds herhaalt zullen kinderen op een gegeven moment ook meer en meer zelfstandig kunnen uitvoeren en dat is niet perse omdat ze zelfstandig worden, maar meer omdat ze in hun systeem de stappen hebben opgeslagen die doorlopen worden om van A naar B te kunnen komen. Met lezen werkt dat net zo. Herhalen van woorden zorgt er niet alleen voor dat kinderen meer woorden leren, maar zorgt er uiteindelijk ook voor dat taalbegrip vergroot wordt. Door steeds opnieuw eenzelfde boek voor te lezen, verschuif je onbewust de accenten van het verhaal voor het kind. Waar bij de eerste keer voorlezen de accenten vooral liggen op de gebeurtenissen die spelen in het verhaal, zal dit verschuiven naar de aandacht en gevoelens van de personages in het boek wanneer er een tweede keer wordt voorgelezen. 

 

Voor de stage, koos ik een ander boek om uit te werken, maar daarom niet minder. Welk boek dat dan is, kun je ontdekken door de volledige boekentip via de knop te downloaden. Enne, laat gerust even in een reactie achter wat je ervan vond. 

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegTerug naar de winkel